XXXI Zlot XT660.PL! Kaszuby 19-21.04.2024 / Zapisy -> viewtopic.php?f=22&t=18583

Spalanie XT 660 R/X/Z

pytania, ciekawe materiały o rodzinie XT - zdjęcia, filmy, artykuły itp.
pawel
Posty: 248
Rejestracja: 21 paź 2015, 7:04
Lokalizacja: Kraków

Dokładnie tak jak powyżej. Dolane pod kurek, 220km i jedynie 9.* L dolewki pod korek.

Z ostatniego wyjazdu na Słowację miałem wyniki następujące - na 180 ca 7.* L dolewki. U nich jest 99 na Slovnafcie, ale po 1.2 euro za litr.
Awatar użytkownika
grego
Posty: 367
Rejestracja: 30 kwie 2019, 12:47
Lokalizacja: Bydgoszcz

Odgrzewam kotleta, bo pewien aspekt spalania mojej Tereski intryguje mnie dość mocno. Czytam tutaj o spalaniu na poziomie bliskim 4 litrów na setkę, robieniu 500 km na baku lub więcej, spalaniu 4,3 l w listopadzie przy jeździe w terenie, jak np. (podkreślenie moje):
delirium pisze: 13 lis 2015, 19:06 bardzo jestem zadowolony ze spalania mojej tenerki, ostatnio 440km zanim rezerwa zaczęła mrugać. Jazda po mieście i w terenie plus już dość chłodno - spalanie 4.3 l/100km. Super!
To jakaś abstrakcja dla mnie. Moja Tereska kochana właściwie nie schodzi poniżej 5 l/100 niezależnie, jak jeżdżę. Średnie spalanie na prawie 5400 km od lipca do kwietnia wynosi u mnie 5,37 l/100, maksymalne dotąd to 5,91 l a minimalne 4,69 l (nie mam pojęcia jak to się stało ;) i generalnie oscyluje między 5 a 5,6 l (przy okazji polecam apkę Fuelio). Od listopada jeździłem mało, średnio 300 km miesięcznie, tylko w weekendy i 80% po lekkim terenie i wtedy to już było od 5,9 do 5,6 l. Staram się obchodzić ze sprzętem kulturalnie, nie katować do odcięcia, właściwie nie przekraczam 4500 obrotów, zwykle jeżdżę w zakresie 3-4 tyś. W mieście ruszam raczej żwawo, ale nie szarżuję, trójka max.

Na miejscu tankuję po zapaleniu się rezerwy, zawsze na centralnej stopce, wlewam do kontaktu z rurką od korka, ale nie ubijam i przejeżdżam ok 280-300 km do zapalenia rezerwy. To daje jakieś 400 km zasięgu na pełnym baku. Pytam więc, gdzie te 100 więcej, jak napisane wyżej?

Ogólnie to spalanie jest akceptowalne, ale dziwi mnie, że nie mogę zejść w okolice 4 l/100 przy spokojnej jeździe po asfalcie w granicach 4 tyś. obrotów, czyli 85-105 km/h. Czy może to wynikać z filtra K&N, PCIII i (chyba) wybebeszonego wydechu? Opony 50/50 Mitas E07+, jeżdżę sam i bez gratów, oryginalna owiewka z deflektorem na trasie. Coś nie tak z moją Tereską?
Standard disclaimer: I may be totally wrong ;)
Awatar użytkownika
kurol
Posty: 86
Rejestracja: 11 mar 2019, 7:11
Lokalizacja: Krakow

Spalanie podobne jak u mnie.
Fuelio pokazuje srednie 5,41 ,chodz ponizej 5 litrow tez pare razy pokazalo.
Ale jak do roboty tylko jezdze po miescie to pod 6 l prawie podchodzi.
Wszystko u mnie wyglada ze jest w oryginale.
TTR 600
GS 1150
TENERE 700
delirium
Posty: 536
Rejestracja: 23 sty 2015, 20:50
Lokalizacja: Krakow

może moje mody wpłynęły trochę na lepsze spalanie ale tenerka jest znana z zasięgu ponad 500km czyli przy 23 litrach 4,6 l/100km, więc to nie nowość.
Awatar użytkownika
kurol
Posty: 86
Rejestracja: 11 mar 2019, 7:11
Lokalizacja: Krakow

A te mody obejmowaly moze miedzy innymi zmiane zebatek na takie o innej ilosci zebow niz przewidzial producent ?
TTR 600
GS 1150
TENERE 700
Awatar użytkownika
grego
Posty: 367
Rejestracja: 30 kwie 2019, 12:47
Lokalizacja: Bydgoszcz

delirium pisze: 22 kwie 2020, 15:47 może moje mody wpłynęły trochę na lepsze spalanie ale tenerka jest znana z zasięgu ponad 500km czyli przy 23 litrach 4,6 l/100km, więc to nie nowość.
Wiem i czytam o tych zasięgach, trolik chyba też pisał, że mu pali koło 4 l. Dlatego pytam, co powoduje że u mnie powyżej piątki?

Może masz z przodu zębatkę na 16?
Standard disclaimer: I may be totally wrong ;)
delirium
Posty: 536
Rejestracja: 23 sty 2015, 20:50
Lokalizacja: Krakow

przez jakiś czas miałem z przodu zębatkę 14t ale wróciłem do 15t (fabryczna) natomiast z tyłu mam 48t od bardzo dawna (zamiast 45t).
Poza tym mam usuniętą sondę lambdę, zablokowany AFR, ciut zmienione CO2 i podregulowane obroty oraz TPS. Filtr powietrza zmieniłem
też na Pipercross. Często dobijam do około 440km jak mi już długo miga rezerwa i się boję a na stacji okazuje się że w baku jeszcze ponad 5 litrów...
Awatar użytkownika
kurol
Posty: 86
Rejestracja: 11 mar 2019, 7:11
Lokalizacja: Krakow

Na fabrycznym przelozeniu 15/45 licznik przebiegu w stosunku do gps przeklamuje jakies 2 km na 100km.
Sprawdzalem 3 razy i za kazdym razem pi razy oko sie zgadzalo
Na 15/48 napewno przeklamuje znacznie wiecej.
Mialem zalozone przez poprzedniego wlasciciela na poczatku 15/47
Zaraz po zakupie na autostradzie bez problemu licznik pokazal 150 i tenerka chciala isc wiecej.
Bylem w niebo wziety bo gejosem raz tak szybko lecialem i chcialo mi leb od wiatru urwac.
Dopiero jak zeby na zebatkach policzylem to sie okazalo ze wcale tak szybko nie jechalem i kilometrow zrobilem znacznie mniej niz licznik przebiegu pokazywal :)
TTR 600
GS 1150
TENERE 700
Awatar użytkownika
grego
Posty: 367
Rejestracja: 30 kwie 2019, 12:47
Lokalizacja: Bydgoszcz

delirium pisze: 22 kwie 2020, 20:40 przez jakiś czas miałem z przodu zębatkę 14t ale wróciłem do 15t (fabryczna) natomiast z tyłu mam 48t od bardzo dawna (zamiast 45t).
Mam standardowe zębatki, zmieniałem napęd w sierpniu.
kurol pisze: 22 kwie 2020, 21:54 Na 15/48 napewno przeklamuje znacznie wiecej.
Mialem zalozone przez poprzedniego wlasciciela na poczatku 15/47
Zaraz po zakupie na autostradzie bez problemu licznik pokazal 150 i tenerka chciala isc wiecej.
Bylem w niebo wziety bo gejosem raz tak szybko lecialem i chcialo mi leb od wiatru urwac.
Dopiero jak zeby na zebatkach policzylem to sie okazalo ze wcale tak szybko nie jechalem i kilometrow zrobilem znacznie mniej niz licznik przebiegu pokazywal :)
Zaraz, zaraz, to gdzie mierzone są prędkość i przebieg, bo czegoś nie kumam i chyba fizyka mnie zawodzi — większa zębatka z tyłu oznacza przecież mniejsze przełożenie i wolniejsze obracanie koła, większa z przodu oznacza większe przełożenie i szybsze obracanie koła. Analogicznie jak przełożenia w rowerze. Więc przy więcej niż 45t z tyłu koło obraca się wolniej, czyli odczyt prędkości i przebiegu powinien być zaniżony raczej niż zawyżony?
Poza tym mam usuniętą sondę lambdę, zablokowany AFR, ciut zmienione CO2 i podregulowane obroty oraz TPS.
Lambda u mnie też odcięta. Natomiast nie mam pojęcia, jaki AFR, CO2 itp. Nie rozgryzałem tematu PowerCommandera, a to chyba tam siedzi, bo Teresa nie ma takiego menu serwisowego jak R/X?
Często dobijam do około 440km jak mi już długo miga rezerwa i się boję a na stacji okazuje się że w baku jeszcze ponad 5 litrów...
Zgaduję, że wyliczacz po tym, ile wlałeś? Ale jeżeli lejesz pod korek z ubijaniem itp. to wlewasz realnie więcej, niż producent podaje. Manual zakłada napełnienie do styku z rurką, jeśli dobrze pamiętam, bo zalecają zostawienie poduszki powietrznej na rozszerzalność cieplną cieczy i cyrkulację oparów. Czyli w rzeczywistości zostaje ci wtedy pewnie jakieś 2-3 l mniej.
Ostatnio zmieniony 24 kwie 2020, 12:35 przez grego, łącznie zmieniany 1 raz.
Standard disclaimer: I may be totally wrong ;)
Awatar użytkownika
kurol
Posty: 86
Rejestracja: 11 mar 2019, 7:11
Lokalizacja: Krakow

Implulsy sa liczone na walku zebatki zdawczej.
Masz racje ze przy wiekszej z tylu badz mniejszej z przodu tylne kolo kreci sie wolniej przy tej samej predkosci walka zdawczego.
Ale co za tym idzie przebieg i predkosc na zegarze sa zawyzone w stosunku do faktycznej predkosci odczytanej np z gps.
Przykladowo 1000obr/min walka zdawczego to 150 km/h i przejechany dystans 1 km przy przelozeniu 15/45.
Przy takich samych obrotach walka zdawczego na minute ale przy przelozeniu 15/48 przejechany rzeczywisty dystans bedzie mniejszy botylne kolo wykonalo mniej obrotow,
TTR 600
GS 1150
TENERE 700
delirium
Posty: 536
Rejestracja: 23 sty 2015, 20:50
Lokalizacja: Krakow

tenereka wymaga zewnętrzego tunera, który kupiłem.
Najbardziej odczułem różnice na lepsze po wywaleniu lambdy i zblokowaniu węża co idzie od filtra powietrza gdzieś do silnika,
AFR czy jakoś tak, nie pamiętam jak to się nazywało. Przypuszczam że bedzie jeszcze lepiej jak wywalę wydech z katem.
Power commander droga inwestycja, jak dla mnie nie warta ceny bo ja jestem, zadowolony jak motor chodzi po moich zmianach.

Na fabrycznych zębatkach to moto zaniża średnio o około 8km/h,
na mojej tylniej 48t - około 18km/h patrząc na GPS, który też ma jakiś tam błąd.

Specjalnie bym się nie rozczulał na spalaniem jako że to moto naprawdę jest oszczędne
i ma duży bak o co teraz trudno w tej klasie motocykli i w tej i cenie.
Awatar użytkownika
grego
Posty: 367
Rejestracja: 30 kwie 2019, 12:47
Lokalizacja: Bydgoszcz

kurol pisze: 23 kwie 2020, 11:38 Implulsy sa liczone na walku zebatki zdawczej.
Masz racje ze przy wiekszej z tylu badz mniejszej z przodu tylne kolo kreci sie wolniej przy tej samej predkosci walka zdawczego.
Teraz to ma sens :) Swoją drogą, trochę taki pomiar jest skomplikowany, bo musi korelować obroty wałka i aktualny bieg, żeby wyliczyć prędkość. Ciekawe, co w takim razie zlicza przy jeździe na luzie, jeśli cokolwiek?
delirium pisze: 23 kwie 2020, 21:15 tenereka wymaga zewnętrzego tunera, który kupiłem.
Najbardziej odczułem różnice na lepsze po wywaleniu lambdy i zblokowaniu węża co idzie od filtra powietrza gdzieś do silnika, AFR czy jakoś tak, nie pamiętam jak to się nazywało. Przypuszczam że bedzie jeszcze lepiej jak wywalę wydech z katem.
Power commander droga inwestycja, jak dla mnie nie warta ceny bo ja jestem, zadowolony jak motor chodzi po moich zmianach.
AFR rozszyfrowałem jako Air-Fuel Ratio, czyli bogactwo mieszanki. W Tenere nie można tego ustawić z fabryki, gdy w X/R chyba można w menu? U mnie PCIII już był, podobnie jak odcięta Lambda i wypruty katalizator, więc tutaj spodziewam się ustawień wpływających na spalanie. Nie zgłębiałem jeszcze tematu, ale widziałem wątek o tym.
Na fabrycznych zębatkach to moto zaniża średnio o około 8km/h, na mojej tylniej 48t - około 18km/h patrząc na GPS, który też ma jakiś tam błąd.
U siebie widzę 5-7 kmh więcej w stosunku do GPS, nie mniej jak piszesz. To by oznaczało, że spalanie realnie jest jeszcze odrobinkę wyższe, bo faktynie robię mniej kilometrów. Zakładam, że pomyliłeś się wyżej i moto zawyża, a nie zaniża względem GPS, więc twoje spalanie będzie dość wyraźnie wyższe i zasięg mniejszy. W końcu mierzymy wg licznika moto. Wychodizłoby, że robisz nie 440 km do rezerwy, lecz ~360 km (4,4×18 km), co i tak jest dobrym wynikiem, którego nie udało mi się jeszcze osiągnąć.

Jak pisałem na początku, nie tyle martwi mnie samo spalanie, co zastanawia fakt, że nawet przy celowo emeryckiej jeździe nie spada poniżej 5 l. Możliwe jednak, że mój pomiar ma błąd metodologiczny, który wynika z pojemności baku :) Czyli, innymi słowy, pamiętam że ostatnie 200 km przejechałem jak emeryt, gdy wcześniej mogłem mocniej dawać w palnik. Musiałbym to zmierzyć dokładniej, co przy okazji zrobię.
Standard disclaimer: I may be totally wrong ;)
Awatar użytkownika
kurol
Posty: 86
Rejestracja: 11 mar 2019, 7:11
Lokalizacja: Krakow

Nic nie musi korelowac.
Przeciez walek z zebatka zdawcza jest z tylna spiety lancuchem stalym przelozeniem.
Jakby liczylo z walka sprzeglowego to by musialo wyliczac przelozenia.
Sprawdzilem w fuelio moje drugie i trzecie tankowanie przy przelozeniu 15/47 i wynosi niby 4.75l i 4.56l
Faktycznie przejechalem napewno mniej kilometrow niz pokazal licznik z racji nie fabrycznego przelozenia ale w tabelce wyglada fajnie :)
Po zmianie przelozen na 15/45 ostatnie dwa tankowania niby 5.49l i 5.41l
Jazda wlasciwie zawsze taka sama do roboty i wkolo komina.
Zawsze tankuje na bocznej stopce i do poczatku bialej rurki wlewowej,nigdy nie ubijam :)
TTR 600
GS 1150
TENERE 700
delirium
Posty: 536
Rejestracja: 23 sty 2015, 20:50
Lokalizacja: Krakow

grego pisze: 24 kwie 2020, 12:56
Na fabrycznych zębatkach to moto zaniża średnio o około 8km/h, na mojej tylniej 48t - około 18km/h patrząc na GPS, który też ma jakiś tam błąd.
U siebie widzę 5-7 kmh więcej w stosunku do GPS, nie mniej jak piszesz. To by oznaczało, że spalanie realnie jest jeszcze odrobinkę wyższe, bo faktynie robię mniej kilometrów. Zakładam, że pomyliłeś się wyżej i moto zawyża, a nie zaniża względem GPS, więc twoje spalanie będzie dość wyraźnie wyższe i zasięg mniejszy. W końcu mierzymy wg licznika moto. Wychodizłoby, że robisz nie 440 km do rezerwy, lecz ~360 km (4,4×18 km), co i tak jest dobrym wynikiem, którego nie udało mi się jeszcze osiągnąć.
tak, pomyłka, moto oczywiście zawyża.
marider
Posty: 339
Rejestracja: 22 paź 2012, 13:40
Lokalizacja: Bialystok

Jest coś takiego co się nazywa speedohealer, po odpowiednim skalibrowaniu podaje prędkość na zegarach z dokładnością +/- 1km/h w zależności jakie masz pozakładane zębatki czy opony, to samo z zawyżanym przebiegiem. Od lat używam małego 12o'clock SpeedoDRD, również w obecnej wr250x/adv -> http://shop.12oclocklabs.com/index.php? ... duct_id=59 . Jak ktoś chce coś takiego do XT'ka, to mam sztukę na sprzedaż, połączony razem z aplikacją Fuelio bardzo dokładnie można monitorować spalanie, przebiegi, v-max itp itd.

Z innych używałem również speedohealer'a z Healtecha v4 ale jest duży i trzeba się chrzanić z umiejscowieniem dodatkowego przełącznika -> https://www.legato-motocykle.pl/product ... er-V4.html
ODPOWIEDZ