paliwa o wyższej liczbie oktanowej mają za zadanie przede wszystkim zapobiegać agresywnemu spalaniu detonacyjnemu w mocno wysilonych jednostkach napędowych, a nie podnosić ich moc. Pytanie więc, czy opłaca się lać droższe paliwo do prostego/nieskomplikowanego/niewysilonego XT, satanowczo NIE.
Różnica w mocy jest żadna, niezauważalne może wynosić jakieś ułamiki %. lepiej zadbać o nasmarowany łąńcuch, ciśnienie w oponach. to tez ma wpływ na jazdę.
gdzieś w necie są rozważanie teoretyków na ten temat, wynika z nich że PB 95 spali sie mniej nić Pb98, ale rżóżnice są znów bardzo znikome
to tego wszystkiego należy przytoczyć definicję, z której jasno wynika że OKTANY to nie MOC (!!!):
Liczba oktanowa jest względną miarą odporności benzyny na spalanie detonacyjne. Liczba oktanowa jest oznaczana w specjalnym, jednocylindrowym silniku, w którym można zmieniać stopień sprężania. W trakcie badania benzyny zmienia się stopień sprężania, aż osiągnie się spalanie detonacyjne. Następnie przy tym stopniu sprężania bada się mieszanki wzorcowe, w skład których wchodzi izooktan. % objętościowy izooktanu w mieszance, dla której uzyskano spalanie detonacyjne przy tym samym stopniu sprężania, dla badanej benzyny określa liczbę oktanową benzyny.*
*źródło, ścigacz.pl
ponad to manual zaleca PB95. (jesli ktoś ma oryginalna naklejkę na zbiorniku - tam również to przeczyta)
o tu jeszcze dobre treści na ten temat:
„Skład benzyn ma wpływ na szereg ich właściwości wpływających na przebieg procesu spalania w silniku i w konsekwencji na parametry jego pracy. Liczba oktanowa jest jedną z takich właściwości, lecz nie jedyną. Stąd nie można określić prostej relacji wartości liczby oktanowej do parametrów pracy silnika. Wiadomo jedynie, że ze wzrostem prędkości obrotowej i mocy silnika, zwiększa się skłonność do spalania detonacyjnego. W silnikach, których cechy konstrukcyjne pozwalają na osiąganie dużych prędkości obrotowych i mocy, stosowane muszą być benzyny o wyższych wartościach liczby oktanowej. W przypadku stosowania benzyny o zbyt niskiej wartości liczby oktanowej dla danej konstrukcji silnika, może przy określonych obrotach wystąpić spalanie detonacyjne. Przy spalaniu detonacyjnym silnik „traci moc”, a więc stosowanie benzyn o zbyt niskiej LOB i LOM [szczegóły poniżej – red.] może uniemożliwić osiągnięcie parametrów pracy wynikających z konstrukcji silnika. Stosowanie benzyn o zbyt niskiej wartości liczby oktanowej dla danej konstrukcji silnika i warunków jego eksploatacji, powoduje między innymi wzrost zużycia paliwa.”
z wiec nie dotyczy słabego XT
nawet jeśli nie liczysz sie z pieniędzmi kupuj 95 a nadmiar gotówki daj żulowi na piwo