Hej, osttanio duzo sie zaczytuje w spory na wspomniany temat zmiany biegow z albo bez , argumenty zarowno jednych jak i drugich przemawiaja.. O ile w zmiana w gore jest jakos do przjecia, tak zmiane w dol raczej slabo sobie wyobrazam.. Jak to wyglad a w XT, silnik jakos wysilony nie jest, niekreci wysoko, czy zmiana biegow bez sprzegla mu szkodzi??.
Pytam, bo nie wiem, gdyz doswiadczenie slabiutkie... chetnie poznanm zdanie szpecow
PZdr, Krzysztof
Ze sprzeglem czy mozna bez???
Zawsze staram się używać sprzęgła ale w terenie bardzo rzadko ale czasami bez sprzęgła się wbije bieg jak wjadę na hopek lub w wyrwę i nic się nie dzieje, nawet nie zgrzytnie.
"Podczas dobrej jazdy na motocyklu przeżywasz więcej w ciągu 5 minut niż niektórzy ludzie przez całe swoje życie."
Ja jestem zdania, że po to zrobili sprzęgło by go używać.
W takim motorze o mocy 48 km szybkie wrzucenie biegu bez sprzęgła chyba na wiele się nie zda. O ile szybciej przyśpieszymy ?
Lepiej se kupić ktm, który ma 55km niż katować xt 660 bez sprzęgła.
fajny artykuł:
http://www.motogen.pl/artykuly/porady/z ... art37.html
W takim motorze o mocy 48 km szybkie wrzucenie biegu bez sprzęgła chyba na wiele się nie zda. O ile szybciej przyśpieszymy ?
Lepiej se kupić ktm, który ma 55km niż katować xt 660 bez sprzęgła.
fajny artykuł:
http://www.motogen.pl/artykuly/porady/z ... art37.html
Ja mam takie dziwne wrażenie, że w XT wbicie wyższego biegu bez sprzęgła jest niemożliwe. Być może jestem zbyt delikatny i robiłem to za mało brutalnie ale każda moja próba zmiany biegu bez użycia sprzęgła kończyła się niepowodzeniem. Wajcha zmiany biegów jak zaczarowana stała na swoim miejscu. Żadnych zgrzytów, żadnych szarpnięć- po prostu zmiana biegu niemożliwa z powodu jakiejś dziwnej wewnętrznej siły, która trzyma wybrany bieg.
Dla porównania w KTM EXC 450 każdy bieg, przy każdej prędkości obrotowej wchodzi tak samo ze sprzęgłem, jak i bez niego. Nie wiem, jak sama skrzynia ale kierowca większej różnicy nie odczuwa.
Dla porównania w KTM EXC 450 każdy bieg, przy każdej prędkości obrotowej wchodzi tak samo ze sprzęgłem, jak i bez niego. Nie wiem, jak sama skrzynia ale kierowca większej różnicy nie odczuwa.
biegi bez sprzęgła wchodzą i to w zasadzie bezproblemowo.. dodajemy gazu, później lekko popuszczamy jednocześnie wbijając wyższy bieg.. ja raczej tego nie praktykuje, chociaż na kole inaczej biegu przełączyć się nie da
kwestia wyczucia..
kwestia wyczucia..
Czasami na drodze spotykam wielu wariatów, którzy jadą bardzo niebezpiecznie... Aż ciężko ich wyprzedzić
http://starostek.fotosik.pl/zdjecia
http://starostek.fotosik.pl/zdjecia
Dokładnie i to jest najważniejszestarostek pisze:kwestia wyczucia..
Miałem kiedyś Stara 200 tam skrzynie biegów nie miała synchronizacji a każda zmiana biegu odbywała się z "przegazówką" tak by obie zębatki kręciły się mniej więcej tak samo szybko
W XT-ku masz coś na kształt synchronizacji, która ułatwia zmianę i spowalnia drugą zębatkę, więc wystarczy dobre wyczucie.
Ja zmieniam bez sprzęgła głównie w terenie, jak jedziesz w piachu czy błocie i chcesz zredukować bieg ze sprzęgłem to już stoisz- za długo to trwa i koło bez napędu natychmiast zwalnia.
Robię to też na trasie, ale to z lenistwa i raczej tylko w górę
Tylko o żadnym zgrzytaniu nie może być mowy to musi wchodzić płynniej jak ze sprzęgłem
Ostatnio zmieniony 26 kwie 2011, 11:59 przez Wojtek, łącznie zmieniany 1 raz.
będzie beka jak kupi XT i się zarejestruje na forumbuŁa pisze:NIE LUBIE SWOJEGO SZEFA
"Podczas dobrej jazdy na motocyklu przeżywasz więcej w ciągu 5 minut niż niektórzy ludzie przez całe swoje życie."
Ja staram się nie używać ... ale uważam że każdy powinien to opanować!!! W przypadku awarii sprzęgła jaką miałem okazję mieć w DRBIG750... jak by nie ta umiejętność miał bym lawete albo 70 km pchania :D A czasem w mniej ekstremalnych sytuacjach się przydaje ... np. kręcenie filmiku jedną ręką podczas jazdy ogranicza możliwość zmiany biegów :D Także lepiej wiedzieć jak niż nie wiedzieć i da się to robić bezboleśnie dla moto w obie strony.
DR 750 ---> XT660R ---> XT660R ---> APRILIA SHIVER 750 ---> WR450
Informatyk Śląsk
Informatyk Śląsk
Poważnie?? Myślałem, że nie robią w motocyklach synchronizacji, szkoda kilogramów.Wojtek pisze:...W XT-ku masz synchronizację...
@gkogut ma problem z zapięciem biegu właśnie z powodu braku synchro.
Ogólnie w skrzyniach sekwencyjnych zmiana bez sprzęgła to norma.
Problem pojawia się gdy przy braku synchronizacji i umiejętności kierowcy, zębatki zostaną zmuszone do "zaskoczenia" przy dużym obciążeniu, może się to skończyć poważniejszą awarią (może nie od razu ale po dłuższym katowaniu będziemy mieli skrzynie do wymiany). Jeżeli nie potrafimy dostrajać obrotów do zmiany biegu lepiej jest używać sprzęgła, wtedy skrzynia zapina biegi bez dużego obciążenia i zużywa się wolniej niż przy złym "wpinaniu" biegu przy odkręconej manetce. Z drugiej strony używanie sprzęgła przy braku synchronizacji skutkuję charakterystycznym zgrzytem przy zapinaniu biegu, który to tez nie jest najzdrowszym objawem, ale zawsze to lepiej mieć mały zgrzyt przy małym obciążeniu, niż duże pierdut przy wysokich obrotach.
Prawidłowa zmiana bez sprzęgła jest zdrowsza niż ze sprzęgłem... ale trzeba się tego nauczyć!!
Alternatywą jest przegazówka na sprzęgle.
...ale jak ktoś nie potrafi poprawnie zmieniać biegów bez sprzęgła czy robić przegazówek to normalna zmiana ze sprzęgłem jest najlepszą opcją.
Jeżeli chcecie się nauczyć zmian bez sprzęgła to najlepszą opcja są małe (125-250cc) crossy/enduraki
To musisz „geniuszu mechanizacji” na niepoważnie rozebrać skrzynie XT i StaraRyteu pisze:Poważnie?? Myślałem, że nie robią w motocyklach synchronizacji, szkoda kilogramów.
"Synchronizacja w motocyklach" nie musi wyglądać tak jak w skrzyniach osobówek, ale jest jej pochodną
Jak już rozbierzesz skrzynie od Stara 200 to zobaczysz jak wygląda skrzynia bez synchronizacji
A najlepiej się takim Starem przejedź a jeszcze lepiej spróbuj zredukować bieg
Tak nawiasem mówiąc to sektą nie jesteśmy ale na motocyklach się znamy
A dziękuję bardzoWojtek pisze:...„geniuszu mechanizacji” ...
"W motocyklach, tak jak w wielu maszynach rolniczych i ciężarówkach Tatra, skrzynia biegów nie jest synchronizowana, czyli nie ma w niej elementów wyrównujących prędkość obrotową zazębianych ze sobą elementów..."
http://www.scigacz.pl/Przegazowka,jak,z ... ,7686.html
"Motocyklowe skrzynie biegów zachowują się podobnie, gdyż w nich również nie stosuje się synchronizatorów."
http://www.motogen.pl/artykuly/porady/z ... art37.html
Ja tam za geniusza się nie uważam, skrzyni XT też nie rozbierałem bo jej nie popsułem, chwale się jedynie ogólnodostępna wiedzą Do linków www można również dodać parę pozycji z lokalnej biblioteki
@Wojtek powiedz mi więc, skoro skrzynie XT są synchronizowane to dlaczego słychać zgrzyty przy zapinaniu biegów??