Ze sprzeglem czy mozna bez???

jesteś ciekaw co na ten temat uważają pozostali użytkownicy? Pisz tutaj
Awatar użytkownika
Miquel1
Posty: 64
Rejestracja: 22 paź 2010, 13:44
Lokalizacja: Wieliczka/Krakow

Hej, osttanio duzo sie zaczytuje w spory na wspomniany temat zmiany biegow z albo bez , argumenty zarowno jednych jak i drugich przemawiaja.. O ile w zmiana w gore jest jakos do przjecia, tak zmiane w dol raczej slabo sobie wyobrazam.. Jak to wyglad a w XT, silnik jakos wysilony nie jest, niekreci wysoko, czy zmiana biegow bez sprzegla mu szkodzi??.

Pytam, bo nie wiem, gdyz doswiadczenie slabiutkie... :) chetnie poznanm zdanie szpecow :)

PZdr, Krzysztof
Wojtek
Posty: 4727
Rejestracja: 10 sty 2009, 23:32
Lokalizacja: XXX

Przede wszystkim trzeba to umieć robić: to znaczy zgrać obroty silnika z szybkością na danym biegu- szczególnie przy redukcji :-/
Skoro wytrzymują to małe sportowe skrzynie to potężny kloc od XT660 na pewno :mrgreen:
Awatar użytkownika
bonzo
Posty: 3181
Rejestracja: 23 lut 2009, 0:34
Lokalizacja: Tarnów
Kontakt:

Zawsze staram się używać sprzęgła ale w terenie bardzo rzadko ale czasami bez sprzęgła się wbije bieg jak wjadę na hopek lub w wyrwę i nic się nie dzieje, nawet nie zgrzytnie.
"Podczas dobrej jazdy na motocyklu przeżywasz więcej w ciągu 5 minut niż niektórzy ludzie przez całe swoje życie."
Awatar użytkownika
Miquel1
Posty: 64
Rejestracja: 22 paź 2010, 13:44
Lokalizacja: Wieliczka/Krakow

Czyli rozumiem, ze nie powinno byc to rutyna, ale czasami na odejsciu mozna by powachlowac w gore bez sprzegla, w dol z uwaga :)

Pzdr, Krzysztof
Awatar użytkownika
malinn
Posty: 83
Rejestracja: 08 lis 2010, 14:12
Lokalizacja: Bydgoszcz

Ja jestem zdania, że po to zrobili sprzęgło by go używać.

W takim motorze o mocy 48 km szybkie wrzucenie biegu bez sprzęgła chyba na wiele się nie zda. O ile szybciej przyśpieszymy ?

Lepiej se kupić ktm, który ma 55km niż katować xt 660 bez sprzęgła.

fajny artykuł:

http://www.motogen.pl/artykuly/porady/z ... art37.html
Awatar użytkownika
gkogut
Posty: 119
Rejestracja: 19 mar 2009, 9:49
Lokalizacja: Podkowa Leśna

Ja mam takie dziwne wrażenie, że w XT wbicie wyższego biegu bez sprzęgła jest niemożliwe. Być może jestem zbyt delikatny i robiłem to za mało brutalnie ale każda moja próba zmiany biegu bez użycia sprzęgła kończyła się niepowodzeniem. Wajcha zmiany biegów jak zaczarowana stała na swoim miejscu. Żadnych zgrzytów, żadnych szarpnięć- po prostu zmiana biegu niemożliwa z powodu jakiejś dziwnej wewnętrznej siły, która trzyma wybrany bieg.
Dla porównania w KTM EXC 450 każdy bieg, przy każdej prędkości obrotowej wchodzi tak samo ze sprzęgłem, jak i bez niego. Nie wiem, jak sama skrzynia ale kierowca większej różnicy nie odczuwa.
Awatar użytkownika
starostek
Posty: 477
Rejestracja: 02 gru 2008, 20:47
Lokalizacja: Konin/Poznań
Kontakt:

biegi bez sprzęgła wchodzą i to w zasadzie bezproblemowo.. dodajemy gazu, później lekko popuszczamy jednocześnie wbijając wyższy bieg.. ja raczej tego nie praktykuje, chociaż na kole inaczej biegu przełączyć się nie da :)
kwestia wyczucia..
Czasami na drodze spotykam wielu wariatów, którzy jadą bardzo niebezpiecznie... Aż ciężko ich wyprzedzić
http://starostek.fotosik.pl/zdjecia
Wojtek
Posty: 4727
Rejestracja: 10 sty 2009, 23:32
Lokalizacja: XXX

starostek pisze:kwestia wyczucia..
Dokładnie i to jest najważniejsze :lol:
Miałem kiedyś Stara 200 tam skrzynie biegów nie miała synchronizacji a każda zmiana biegu odbywała się z "przegazówką" tak by obie zębatki kręciły się mniej więcej tak samo szybko :-/
W XT-ku masz coś na kształt synchronizacji, która ułatwia zmianę i spowalnia drugą zębatkę, więc wystarczy dobre wyczucie.
Ja zmieniam bez sprzęgła głównie w terenie, jak jedziesz w piachu czy błocie i chcesz zredukować bieg ze sprzęgłem to już stoisz- za długo to trwa i koło bez napędu natychmiast zwalnia. :-(
Robię to też na trasie, ale to z lenistwa i raczej tylko w górę :-/
Tylko o żadnym zgrzytaniu nie może być mowy to musi wchodzić płynniej jak ze sprzęgłem ;-)
Ostatnio zmieniony 26 kwie 2011, 11:59 przez Wojtek, łącznie zmieniany 1 raz.
buŁa
Posty: 425
Rejestracja: 22 lut 2010, 14:59
Lokalizacja: Libiąż
Kontakt:

w firmowym seicento do góry też wchodzą nieźle :mrgreen: ale też trzeba troszkę podkręcić obroty i momentalnie odpuścić pedał gazu i w tym momencie wbić bieg z jałowego. (NIE LUBIE SWOJEGO SZEFA - NIE ŻEBYM NIE SZANOWAŁ JEGO POJAZDÓW)
LEWA W GÓRĘ!
Obrazek
Awatar użytkownika
grzegorz
Posty: 254
Rejestracja: 19 wrz 2009, 21:37
Lokalizacja: PL

Ja używam klamki, ale jeśli nie i jakkolwiek inaczej to robisz a przy zmianie jest cisza w biegach to jest wszystko ok.
Ostatnio zmieniony 16 lut 2011, 20:59 przez grzegorz, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
bonzo
Posty: 3181
Rejestracja: 23 lut 2009, 0:34
Lokalizacja: Tarnów
Kontakt:

buŁa pisze:NIE LUBIE SWOJEGO SZEFA
będzie beka jak kupi XT i się zarejestruje na forum :mrgreen:
"Podczas dobrej jazdy na motocyklu przeżywasz więcej w ciągu 5 minut niż niektórzy ludzie przez całe swoje życie."
hobelik
Posty: 478
Rejestracja: 27 kwie 2010, 10:03
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontakt:

Ja staram się nie używać ... ale uważam że każdy powinien to opanować!!! W przypadku awarii sprzęgła jaką miałem okazję mieć w DRBIG750... jak by nie ta umiejętność miał bym lawete albo 70 km pchania :D A czasem w mniej ekstremalnych sytuacjach się przydaje ... np. kręcenie filmiku jedną ręką podczas jazdy ogranicza możliwość zmiany biegów :D Także lepiej wiedzieć jak niż nie wiedzieć i da się to robić bezboleśnie dla moto w obie strony.
DR 750 ---> XT660R ---> XT660R ---> APRILIA SHIVER 750 ---> WR450
Informatyk Śląsk
Awatar użytkownika
Ryteu
Posty: 24
Rejestracja: 19 kwie 2011, 8:33
Lokalizacja: B'ham

Wojtek pisze:...W XT-ku masz synchronizację...
Poważnie?? Myślałem, że nie robią w motocyklach synchronizacji, szkoda kilogramów.
@gkogut ma problem z zapięciem biegu właśnie z powodu braku synchro.

Ogólnie w skrzyniach sekwencyjnych zmiana bez sprzęgła to norma.
Problem pojawia się gdy przy braku synchronizacji i umiejętności kierowcy, zębatki zostaną zmuszone do "zaskoczenia" przy dużym obciążeniu, może się to skończyć poważniejszą awarią (może nie od razu ale po dłuższym katowaniu będziemy mieli skrzynie do wymiany). Jeżeli nie potrafimy dostrajać obrotów do zmiany biegu lepiej jest używać sprzęgła, wtedy skrzynia zapina biegi bez dużego obciążenia i zużywa się wolniej niż przy złym "wpinaniu" biegu przy odkręconej manetce. Z drugiej strony używanie sprzęgła przy braku synchronizacji skutkuję charakterystycznym zgrzytem przy zapinaniu biegu, który to tez nie jest najzdrowszym objawem, ale zawsze to lepiej mieć mały zgrzyt przy małym obciążeniu, niż duże pierdut przy wysokich obrotach.


Prawidłowa zmiana bez sprzęgła jest zdrowsza niż ze sprzęgłem... ale trzeba się tego nauczyć!!
Alternatywą jest przegazówka na sprzęgle.
...ale jak ktoś nie potrafi poprawnie zmieniać biegów bez sprzęgła czy robić przegazówek to normalna zmiana ze sprzęgłem jest najlepszą opcją.

Jeżeli chcecie się nauczyć zmian bez sprzęgła to najlepszą opcja są małe (125-250cc) crossy/enduraki ;)
Wojtek
Posty: 4727
Rejestracja: 10 sty 2009, 23:32
Lokalizacja: XXX

Ryteu pisze:Poważnie?? Myślałem, że nie robią w motocyklach synchronizacji, szkoda kilogramów.
To musisz „geniuszu mechanizacji” na niepoważnie rozebrać skrzynie XT i Stara :mrgreen:
"Synchronizacja w motocyklach" nie musi wyglądać tak jak w skrzyniach osobówek, ale jest jej pochodną :-/
Jak już rozbierzesz skrzynie od Stara 200 to zobaczysz jak wygląda skrzynia bez synchronizacji :-P
A najlepiej się takim Starem przejedź a jeszcze lepiej spróbuj zredukować bieg :mrgreen:
Tak nawiasem mówiąc to sektą nie jesteśmy ale na motocyklach się znamy :-?
Awatar użytkownika
Ryteu
Posty: 24
Rejestracja: 19 kwie 2011, 8:33
Lokalizacja: B'ham

Wojtek pisze:...„geniuszu mechanizacji” ...
A dziękuję bardzo ;)

"W motocyklach, tak jak w wielu maszynach rolniczych i ciężarówkach Tatra, skrzynia biegów nie jest synchronizowana, czyli nie ma w niej elementów wyrównujących prędkość obrotową zazębianych ze sobą elementów..."
http://www.scigacz.pl/Przegazowka,jak,z ... ,7686.html

"Motocyklowe skrzynie biegów zachowują się podobnie, gdyż w nich również nie stosuje się synchronizatorów."
http://www.motogen.pl/artykuly/porady/z ... art37.html

Ja tam za geniusza się nie uważam, skrzyni XT też nie rozbierałem bo jej nie popsułem, chwale się jedynie ogólnodostępna wiedzą ;-) Do linków www można również dodać parę pozycji z lokalnej biblioteki 8-)

@Wojtek powiedz mi więc, skoro skrzynie XT są synchronizowane to dlaczego słychać zgrzyty przy zapinaniu biegów??
ODPOWIEDZ