Porównanie XL650 do XT660R
: 15 sty 2014, 18:22
Pamiętajcie proszę, że motocykl porównuję tylko i wyłącznie do Tramka 650. Innymi z tej klasy, nowszymi nie jeździłem by nie psuć sobie samopoczucia, po prostu nie stać mnie na nowszy/lepszy a nie chcę jeździć mając w głowie to, że inny motocykl mógł lepiej skręcać, hamować itp. itd. albo jeszcze gorzej zamiast jeździć mógł bym spłacać za niego raty
Proszę pamiętajcie też, że są to tylko moje odczucia, człowieka który tak a nie inaczej wykorzystuje swój motocykl. Nie dojeżdżam nim do pracy, nie latam weekendami po szutrach, polach, nie topię po pachy w błocie ( nie twierdzę, że tak jest źle, nie twierdzę, że bym nie chciał - po prostu nie robię tego lub robię to incydentalnie). Ja po prostu 3-6 razy w roku siadam i jadę gdzie oczy poniosą na tak długo jak mogę i za tyle, za ile mogę. Maszyna ma dać radę wtedy tam, gdzie tylko odważę się wjechać bo często jadę sam, pomimo, że jedziemy we dwóch :D Wiadomo, życie...
Musi to być kompromis między szybka niemiecką autostradą a afrykańskim piachem. A że nie ma motocykli do wszystkiego więc kupiłem motocykl "do niczego": XT660R zwany przeze mnie po prostu EnJoy.
Motocykl porównuję do tego czym jeździłem ostatnie 4 sezony, do poprawnej i nudnej aż do bólu Hondy Transalp. Nudnej bo...nic się nie psuło, nie było co przy niej robić, wszystko było takie, że nie miałem się do czego przyczepić Ideał ?
Także każda wada lub zaleta XTRa to będzie odniesienie do tego motocykla, do Hondy Transalp 650 z 2003r, bezwypadkowej, bezawaryjnej.
Warunki testu były podobne czyli długie wyjazdy, z kupą bagażu, z prędkościami od pierwszego biegu po 140-150km/h. , w różnych temperaturach dla XL650 -9 do +43*C dla XT660 -1 do +34*C, śnieg, deszcz, wiatr i co tam tylko można na swojej drodze spotkać. Nie wiem jeszcze jak Yamaha spisze się na lekko, na kostkach, gdzieś na bezdrożach – na razie wiem tylko jak znosi to na oponach szosowych i w pełni załadowana – dzielnie, bardzo dzielnie
Yamaha XT660R motocykl zbliżony rocznikowo do "konkurenta" - 2005r. prod.
Zaczynam więc.
Zalety:
- niskie spalanie (mimo mniejszego zbiornika większy zasięg, spalanie niższe o ok 30-40%) min. 3.1, max 5.2, adekwatnie z takim ładunkiem i z takimi prędkościami XL650 spalał 4.6-6.8
- niska masa odczuwalna, to jest rower w porównaniu do Trampka
- sztywna rama, nawet z pełnym obciążeniem nic się nie gibie.
- precyzyjniejsza skrzynia biegów
- lepsza pozycja do jazdy na stojąco (wymuszona przez układ: kierownica/podnóżki/zbiornik/dźwignia hamulca nożnego/dźwignia biegów )
- delikatnie lepsze hamulce (być może do wypadkowa niższej masy)
- niska cena części eksploatacyjnych i zamiennych
- regulacja zaworów co 20.000km (miły ukłon w kierunku długich podróży)
- wymiana filtra oleju co 20.000km
- dwa liczniki dziennego przebiegu, w tym jeden do 99.999km (ukłon w kierunku długich podróży) + F Trip (taka rezerwa, licznik, który sam się odpala, jako trzeci w zestawie, w momencie gdy zapali się kontrolka rezerwy)
- doskonała, rewelacyjna wentylacja latem ale to z pewnością zasługa Modeki AFT – może też o niej kilka słów kiedyś napiszę
- brak linki szybkościomierza (to akurat pieta achillesowa Transalpa)
- wyważenie, łatwość prowadzenia w terenie, nawet załadowanego motocykla
- gang singla, który kojarzy mi się z kilkutygodniową przygodą poza drogami utwardzonymi
- zestopniowanie skrzyni biegów (super w OFF), które jeszcze można poprawić poprzez zmianę zębatki zdawczej
- możliwość zastosowania PC (opcja) – teoretycznie większy moment i moc, osobiście nie odczułem
- gleboodporna (nawet bez gmoli), ciężko coś uszkodzić poza klamkami
- tanie plastiki
- awaryjne światła (nowe Trampki już to chyba miały, po 2005r.)
- podniesiony błotnik który zbiera wodę, błoto
- lepiej rozwiązany układ – felga/błotnik/rozpórka , który to układ nie zapycha się tak łatwo błotem unieruchamiając przednie koło ( a o tym niedługo będzie w relacji...)
- zdecydowanie lepsze zawieszenie w teren (większy skok, nic nie dobija), choć ja wolałem komfortowe zestrojenie zawieszenia Transalpa (muszę pobawić się trochę regulacją – może to pomoże)
- w kasku jest ciszej, brak turbulencji z wyższej szyby z tym , że u mnie jest mega głośno przez wydech, nawet myślałem, by go jakoś wyciszyć (dBkiller - zamontowany) ale po kilku setkach nawiniętych w tym układzie zaczęło mi się to podobać przynajmniej nie muszę się na siłę przepychać przez stado owiec – same schodzą z drogi :D ( o tym tez będzie :D)
- niżej do ziemi co w połączeniu z niższą masą daje dużo lepsze manewrowanie na parkingu itp.
- czytelniejszy zestaw wskaźników ( mniej czasu trzeba poświęcić na odczytanie żądanej informacji, szczególnie prędkości )
- łatwość montażu TANIEGO wyświetlacza biegów – świetna sprawa w terenie, w mieście ale również w trasie.
- natychmiast gaśnie po położeniu motocykla (czujnik)
- brak problemów z rozruchem po glebie, można od razu ruszać
- automatyczne ssanie – odpalasz i jedziesz, nie ma mowy o szarpaniu czy konieczności rozgrzewania motocykla na postoju, bez względu na panującą temperaturę otoczenia
- można śmigać nim z kategorią A1
- super łatwa kontrola stanu oleju (nie trzeba się schylać - bagnet i wlew koło główki ramy)
- łatwiejsza wymiana filtra powietrza, świec(y), linki sprzęgła ale już nie żarówki H4 - ta jest podobnie kłopotliwa
Wady:
- silnik o niskiej kulturze pracy ( drgania, wibracje, mały zakres użytecznych obrotów) – przeszkadza to jedynie na początku przygody i tylko na czarnym. Okres przyzwyczajenia to około 3.000km. Jednak owo przyzwyczajenie nie zmienia faktu, że na asfalt – bez dwóch zdań: TRANSALP!
- mały prześwit przez układ wydechowy poprowadzony pod silnikiem, po modyfikacji (układ 2w1) wada ta nie dotyczy EnJoy-a. Zwiększając prześwit zmniejszyła się też masa o blisko 9kg i zmniejszy się jeszcze na wiosnę o kolejne 2kg (aku) co spokojnie wystarczyło na dodatkowe akcesoria: stelaże, bagażnik, gmole, płyta itp. itd).
- szybsze zużycie łańcucha ( zamiast 35.000km w Transalpie, tu wymiana już po około 20-25.000km), serków na zabieraku zębatki (podobno wymienia się je razem z zestawem napędowym)
- mały alternator, mały akumulator
- brak seryjnego obrotomierza
- mnóstwo „niedoróbek”, które warto poprawić (tzw. poprawianie fabryki) przed dalszym wyjazdem, w celu dłuższej eksploatacji niektórych podzespołów: tam dołożyć uszczelniacz, tu łożysko, tam to, tu tamto itp. itd. ( część rzeczy już zrobiona, cześć czeka na przyszły sezon).
- ciężko odpalić na pych ( jeszcze nie było potrzeby ale test sobie już zrobiłem...) w ogóle jest to realne, próbował ktoś ?
- silnik prowokujący do szaleństw, do ostrej jazdy w tym również na jednym kole
- słaba, wręcz żadna ochrona przed wiatrem, deszczem, zimnem za to rewelacyjna wentylacja: w kasku, w kombinezonie.
- mniejszy o 20-30% schowek pod siedzeniem ale w połączeniu z „puszką” pod siedzeniem (tą sama którą miałem w Trampim) zabieram mniej o „minikompresor” - ten muszę upychać gdzieś w worek czy sakwy.
- mała powierzchnia zbiornika wymagająca dość specyficznej torby na zbiornik
- mało wygodna kanapa aczkolwiek 1600km zrobić się dało bez większego dyskomfortu, jednak Transalp ma zdecydowanie lepszą (obie seryjne).
- potencjalnie wyższa awaryjność ( wniosek 2 letnich studiów przed podjęciem decyzji)
- podobno problemy z jazda powyżej 2600m.n.p.m. ( mój egzemplarz nie wykazywał takich problemów, nawet na 2960m.n.p.m. było wszystko ok )
- nie wiem czy to nawierzchnia czy charakterystyka singla ale tylna opona w EnJoy-u znika szybciej
- gorsze światła zarówno drogowe jak i mijania (szczególnie)
- charakterystyka silnika nie pozwalająca lub mocno utrudniająca poruszanie się/start na śliskiej nawierzchni (śnieg, lód)
- praktycznie brak ciekawych akcesoriów (szyb, gmoli, stelaży)
- awaryjna stacyjka, która działa ale albo topornie (trzeba wiedzieć jak go przekręcić) albo można sobie z niej wyjąć kluczyk podczas jazdy
- brak seryjnej ochrony przednich lag, by się nie obawiać niespodzianki w podróży - warto dokupić skarpety
- wygląd... sam do końca nie wiem..ale chyba Transalp bardziej mi się podobał, może to kwestia przyzwyczajenia
- nie za bardzo jest za co go podnieść – Transalpa, mimo, że cięższy podnosiłem natychmiast, z XT trzeba się zastanowić „za co go złapać” - ale to tez być może kwestia wprawy
- słabo uszczelniony korek wlewu paliwa (leżący XTR gubi spore ilości paliwa), nie zauważyłem tego w Transalpie ale jak też pisałem nigdy długo nie leżał, nie było nigdy większego problemu z podniesieniem go, no może raz... czy dwa
- jak dla mnie prędkość przelotowa sporo mniejsza niż w przypadku Transalpa, tam spokojnie można było jechać 120-130km/h, tu przyjemność kończy się w okolicach 110km/h (drgania i napór wiatru). Porównuję motocykle wyposażone w seryjne szyby bez deflektorów. W Transalpie siedzisz i jedziesz, w XT od 110km/h trzymasz się steru by nie spaść
- strasznie mocno świecąca kontrolka rezerwy, rezerwy na której można pokonać ponad 120km – uniemożliwia praktycznie skupienie przy jeździe nocą, po prostu wali po oczach i czy chcesz czy nie - zjeżdżasz na pierwszą stację.
- dla niektórych problematyczna wymiana oleju - dla mnie prościzna ale wadę wypisuję bo wiem ile ludzie maja z tym problemów
- duże rozbieżności we wskazaniach prędkościomierza a stanu faktycznego (GPS), dużo większe niż w XL650.
To co mi się najbardziej podoba w obydwu egzemplarzach: nie piją oleju! To duży komfort ruszać w daleką trasę, nie musieć zabierać ze sobą oleju na dolewki a pierwszą i jedyną kontrolę zrobić po 5-6kkm czyli w połowie wyjazdu. Nie wiem czy to zasługa motocykli, mojego stylu jazdy czy olejów jakich używałem ale jest j.w. i bardzo się z tego faktu cieszę.
Kolejny plus dla obu motocykli to dużo miejsca pod zegarami i boczkami na umieszczenie dodatkowych akcesoriów, szkoda tylko, że XTR daje tak mało prądu do ich obsługi ;(
Jeśli ktoś ma pytania, uwagi, chce podyskutować - zapraszam do dyskusji jednak uprzedzam, że nie będę bronił ani jednego ani drugiego motocykla. One dla mnie takie są i zdanie mogę zmienić tylko po nawinięciu kolejnych km w warunkach w jakich jeszcze nie jeździłem.
Proszę pamiętajcie też, że są to tylko moje odczucia, człowieka który tak a nie inaczej wykorzystuje swój motocykl. Nie dojeżdżam nim do pracy, nie latam weekendami po szutrach, polach, nie topię po pachy w błocie ( nie twierdzę, że tak jest źle, nie twierdzę, że bym nie chciał - po prostu nie robię tego lub robię to incydentalnie). Ja po prostu 3-6 razy w roku siadam i jadę gdzie oczy poniosą na tak długo jak mogę i za tyle, za ile mogę. Maszyna ma dać radę wtedy tam, gdzie tylko odważę się wjechać bo często jadę sam, pomimo, że jedziemy we dwóch :D Wiadomo, życie...
Musi to być kompromis między szybka niemiecką autostradą a afrykańskim piachem. A że nie ma motocykli do wszystkiego więc kupiłem motocykl "do niczego": XT660R zwany przeze mnie po prostu EnJoy.
Motocykl porównuję do tego czym jeździłem ostatnie 4 sezony, do poprawnej i nudnej aż do bólu Hondy Transalp. Nudnej bo...nic się nie psuło, nie było co przy niej robić, wszystko było takie, że nie miałem się do czego przyczepić Ideał ?
Także każda wada lub zaleta XTRa to będzie odniesienie do tego motocykla, do Hondy Transalp 650 z 2003r, bezwypadkowej, bezawaryjnej.
Warunki testu były podobne czyli długie wyjazdy, z kupą bagażu, z prędkościami od pierwszego biegu po 140-150km/h. , w różnych temperaturach dla XL650 -9 do +43*C dla XT660 -1 do +34*C, śnieg, deszcz, wiatr i co tam tylko można na swojej drodze spotkać. Nie wiem jeszcze jak Yamaha spisze się na lekko, na kostkach, gdzieś na bezdrożach – na razie wiem tylko jak znosi to na oponach szosowych i w pełni załadowana – dzielnie, bardzo dzielnie
Yamaha XT660R motocykl zbliżony rocznikowo do "konkurenta" - 2005r. prod.
Zaczynam więc.
Zalety:
- niskie spalanie (mimo mniejszego zbiornika większy zasięg, spalanie niższe o ok 30-40%) min. 3.1, max 5.2, adekwatnie z takim ładunkiem i z takimi prędkościami XL650 spalał 4.6-6.8
- niska masa odczuwalna, to jest rower w porównaniu do Trampka
- sztywna rama, nawet z pełnym obciążeniem nic się nie gibie.
- precyzyjniejsza skrzynia biegów
- lepsza pozycja do jazdy na stojąco (wymuszona przez układ: kierownica/podnóżki/zbiornik/dźwignia hamulca nożnego/dźwignia biegów )
- delikatnie lepsze hamulce (być może do wypadkowa niższej masy)
- niska cena części eksploatacyjnych i zamiennych
- regulacja zaworów co 20.000km (miły ukłon w kierunku długich podróży)
- wymiana filtra oleju co 20.000km
- dwa liczniki dziennego przebiegu, w tym jeden do 99.999km (ukłon w kierunku długich podróży) + F Trip (taka rezerwa, licznik, który sam się odpala, jako trzeci w zestawie, w momencie gdy zapali się kontrolka rezerwy)
- doskonała, rewelacyjna wentylacja latem ale to z pewnością zasługa Modeki AFT – może też o niej kilka słów kiedyś napiszę
- brak linki szybkościomierza (to akurat pieta achillesowa Transalpa)
- wyważenie, łatwość prowadzenia w terenie, nawet załadowanego motocykla
- gang singla, który kojarzy mi się z kilkutygodniową przygodą poza drogami utwardzonymi
- zestopniowanie skrzyni biegów (super w OFF), które jeszcze można poprawić poprzez zmianę zębatki zdawczej
- możliwość zastosowania PC (opcja) – teoretycznie większy moment i moc, osobiście nie odczułem
- gleboodporna (nawet bez gmoli), ciężko coś uszkodzić poza klamkami
- tanie plastiki
- awaryjne światła (nowe Trampki już to chyba miały, po 2005r.)
- podniesiony błotnik który zbiera wodę, błoto
- lepiej rozwiązany układ – felga/błotnik/rozpórka , który to układ nie zapycha się tak łatwo błotem unieruchamiając przednie koło ( a o tym niedługo będzie w relacji...)
- zdecydowanie lepsze zawieszenie w teren (większy skok, nic nie dobija), choć ja wolałem komfortowe zestrojenie zawieszenia Transalpa (muszę pobawić się trochę regulacją – może to pomoże)
- w kasku jest ciszej, brak turbulencji z wyższej szyby z tym , że u mnie jest mega głośno przez wydech, nawet myślałem, by go jakoś wyciszyć (dBkiller - zamontowany) ale po kilku setkach nawiniętych w tym układzie zaczęło mi się to podobać przynajmniej nie muszę się na siłę przepychać przez stado owiec – same schodzą z drogi :D ( o tym tez będzie :D)
- niżej do ziemi co w połączeniu z niższą masą daje dużo lepsze manewrowanie na parkingu itp.
- czytelniejszy zestaw wskaźników ( mniej czasu trzeba poświęcić na odczytanie żądanej informacji, szczególnie prędkości )
- łatwość montażu TANIEGO wyświetlacza biegów – świetna sprawa w terenie, w mieście ale również w trasie.
- natychmiast gaśnie po położeniu motocykla (czujnik)
- brak problemów z rozruchem po glebie, można od razu ruszać
- automatyczne ssanie – odpalasz i jedziesz, nie ma mowy o szarpaniu czy konieczności rozgrzewania motocykla na postoju, bez względu na panującą temperaturę otoczenia
- można śmigać nim z kategorią A1
- super łatwa kontrola stanu oleju (nie trzeba się schylać - bagnet i wlew koło główki ramy)
- łatwiejsza wymiana filtra powietrza, świec(y), linki sprzęgła ale już nie żarówki H4 - ta jest podobnie kłopotliwa
Wady:
- silnik o niskiej kulturze pracy ( drgania, wibracje, mały zakres użytecznych obrotów) – przeszkadza to jedynie na początku przygody i tylko na czarnym. Okres przyzwyczajenia to około 3.000km. Jednak owo przyzwyczajenie nie zmienia faktu, że na asfalt – bez dwóch zdań: TRANSALP!
- mały prześwit przez układ wydechowy poprowadzony pod silnikiem, po modyfikacji (układ 2w1) wada ta nie dotyczy EnJoy-a. Zwiększając prześwit zmniejszyła się też masa o blisko 9kg i zmniejszy się jeszcze na wiosnę o kolejne 2kg (aku) co spokojnie wystarczyło na dodatkowe akcesoria: stelaże, bagażnik, gmole, płyta itp. itd).
- szybsze zużycie łańcucha ( zamiast 35.000km w Transalpie, tu wymiana już po około 20-25.000km), serków na zabieraku zębatki (podobno wymienia się je razem z zestawem napędowym)
- mały alternator, mały akumulator
- brak seryjnego obrotomierza
- mnóstwo „niedoróbek”, które warto poprawić (tzw. poprawianie fabryki) przed dalszym wyjazdem, w celu dłuższej eksploatacji niektórych podzespołów: tam dołożyć uszczelniacz, tu łożysko, tam to, tu tamto itp. itd. ( część rzeczy już zrobiona, cześć czeka na przyszły sezon).
- ciężko odpalić na pych ( jeszcze nie było potrzeby ale test sobie już zrobiłem...) w ogóle jest to realne, próbował ktoś ?
- silnik prowokujący do szaleństw, do ostrej jazdy w tym również na jednym kole
- słaba, wręcz żadna ochrona przed wiatrem, deszczem, zimnem za to rewelacyjna wentylacja: w kasku, w kombinezonie.
- mniejszy o 20-30% schowek pod siedzeniem ale w połączeniu z „puszką” pod siedzeniem (tą sama którą miałem w Trampim) zabieram mniej o „minikompresor” - ten muszę upychać gdzieś w worek czy sakwy.
- mała powierzchnia zbiornika wymagająca dość specyficznej torby na zbiornik
- mało wygodna kanapa aczkolwiek 1600km zrobić się dało bez większego dyskomfortu, jednak Transalp ma zdecydowanie lepszą (obie seryjne).
- potencjalnie wyższa awaryjność ( wniosek 2 letnich studiów przed podjęciem decyzji)
- podobno problemy z jazda powyżej 2600m.n.p.m. ( mój egzemplarz nie wykazywał takich problemów, nawet na 2960m.n.p.m. było wszystko ok )
- nie wiem czy to nawierzchnia czy charakterystyka singla ale tylna opona w EnJoy-u znika szybciej
- gorsze światła zarówno drogowe jak i mijania (szczególnie)
- charakterystyka silnika nie pozwalająca lub mocno utrudniająca poruszanie się/start na śliskiej nawierzchni (śnieg, lód)
- praktycznie brak ciekawych akcesoriów (szyb, gmoli, stelaży)
- awaryjna stacyjka, która działa ale albo topornie (trzeba wiedzieć jak go przekręcić) albo można sobie z niej wyjąć kluczyk podczas jazdy
- brak seryjnej ochrony przednich lag, by się nie obawiać niespodzianki w podróży - warto dokupić skarpety
- wygląd... sam do końca nie wiem..ale chyba Transalp bardziej mi się podobał, może to kwestia przyzwyczajenia
- nie za bardzo jest za co go podnieść – Transalpa, mimo, że cięższy podnosiłem natychmiast, z XT trzeba się zastanowić „za co go złapać” - ale to tez być może kwestia wprawy
- słabo uszczelniony korek wlewu paliwa (leżący XTR gubi spore ilości paliwa), nie zauważyłem tego w Transalpie ale jak też pisałem nigdy długo nie leżał, nie było nigdy większego problemu z podniesieniem go, no może raz... czy dwa
- jak dla mnie prędkość przelotowa sporo mniejsza niż w przypadku Transalpa, tam spokojnie można było jechać 120-130km/h, tu przyjemność kończy się w okolicach 110km/h (drgania i napór wiatru). Porównuję motocykle wyposażone w seryjne szyby bez deflektorów. W Transalpie siedzisz i jedziesz, w XT od 110km/h trzymasz się steru by nie spaść
- strasznie mocno świecąca kontrolka rezerwy, rezerwy na której można pokonać ponad 120km – uniemożliwia praktycznie skupienie przy jeździe nocą, po prostu wali po oczach i czy chcesz czy nie - zjeżdżasz na pierwszą stację.
- dla niektórych problematyczna wymiana oleju - dla mnie prościzna ale wadę wypisuję bo wiem ile ludzie maja z tym problemów
- duże rozbieżności we wskazaniach prędkościomierza a stanu faktycznego (GPS), dużo większe niż w XL650.
To co mi się najbardziej podoba w obydwu egzemplarzach: nie piją oleju! To duży komfort ruszać w daleką trasę, nie musieć zabierać ze sobą oleju na dolewki a pierwszą i jedyną kontrolę zrobić po 5-6kkm czyli w połowie wyjazdu. Nie wiem czy to zasługa motocykli, mojego stylu jazdy czy olejów jakich używałem ale jest j.w. i bardzo się z tego faktu cieszę.
Kolejny plus dla obu motocykli to dużo miejsca pod zegarami i boczkami na umieszczenie dodatkowych akcesoriów, szkoda tylko, że XTR daje tak mało prądu do ich obsługi ;(
Jeśli ktoś ma pytania, uwagi, chce podyskutować - zapraszam do dyskusji jednak uprzedzam, że nie będę bronił ani jednego ani drugiego motocykla. One dla mnie takie są i zdanie mogę zmienić tylko po nawinięciu kolejnych km w warunkach w jakich jeszcze nie jeździłem.