JAZDA Z PASAŻEREM I BAGAŻEM

jesteś ciekaw co na ten temat uważają pozostali użytkownicy? Pisz tutaj
Awatar użytkownika
Wac
Posty: 183
Rejestracja: 27 paź 2011, 21:21
Lokalizacja: Cieszyn
Kontakt:

Siema
Pierwsza sprawa.
Czy ktoś może mi powiedzieć jak ustawić tylne zawieszenie w XTR do jazdy z pasażerem i bagażami. Trochę się już pogubiłem i sam nie wiem czy powinno być utwardzone czy zmiękczone. :mrgreen:
Osobiście lubię gdy jest miękko i jeżdżąc głównie solo mam cały czas ustawiony amortyzator na 1 (czyli najdłuższy skok). Z takim ustawieniem w zeszłym roku przejechałem z pasażerem i bagażami około 1500km i było wygodnie. Zastanawiam się tylko czy było bezpiecznie. Czy coś może pęknąć? Powinienem utwardzić zawias? na ile?
I drugie pytanie.
Czy można przeładować moto i o ile (wiem, że nie można, wg. instrukcji). Masa gotowego moto do jazdy to 181kg, a ładowność wg. instrukcji to 186kg. Jak podliczę swoją i żony masę+kufer, sakwy, namiot, śpiwory i kilka narzędzi to zostaje mi 10kg na ubrania i różne drobiazgi. Nie chciałbym czegoś uszkodzić w moto i przede wszystkim bezpiecznie odbyć podróż, ale raczej nie zmieszczę się wagowo w limicie. Co zrobić? czy nie przejmować się.
pozdro
Aby osiągnąć rzeczy których dotąd nie osiągnąłeś, musisz zacząć robic rzeczy, których dotąd nie robiłeś
Awatar użytkownika
Bajros
Posty: 3302
Rejestracja: 10 lis 2008, 23:27
Lokalizacja: Warszawa

Siemasz Wac, napiszę o swoich doświadczeniach. Często jeżdżę z pasażerką i bagażami. Trzy kufry, czasem tangbag, amortyzator centralny mam ustawiony na maks na sztywno, tak mi wygodniej i mniej zawieszenie pracuje w jego zakresie i nie buja tak. Przednie zawieszenie mam utwardzone tulejami ściskającymi sprężyny. Generalnie przy takim obciążeniu bagażem, jazda z pasażerem potrafi być uciążliwa, chodzi o oczywiste kwestie, niekiedy trudności z wyhamowaniem, przy mocniejszym dodaniu gazu przednie koło traci kontakt z nawierzchnią. Przeładowany XTek według mnie robi się "gumowy".
Jedzie Jadzia Dziadzie ;) Braaap Braaap
"Tylne koło ucieka cały czas, przednie tylko raz"
Awatar użytkownika
mik1046
Posty: 655
Rejestracja: 11 paź 2011, 0:10
Lokalizacja: Mazańcowice
Kontakt:

Ja mam na 2 ząbku od opcji najmiększego a i tak potrafi mi "Dobić " zawias. Zdarza się to bardzo sporadycznie. Na wyjazd wakacyjny dołożę na 3 i powinno być git.
XTR/BMW w 3 odmianach / Mt09 Tracer / Ktm 1090 co następne nie wiem może T7
Awatar użytkownika
Wac
Posty: 183
Rejestracja: 27 paź 2011, 21:21
Lokalizacja: Cieszyn
Kontakt:

Faktycznie hamulce są w XTR słabawe, a z pasażerem i bagażem trzeba naprawdę zaczynać hamować wcześniej, choć nie zauważyłem żeby podjeżdżało przednie koło, raczej po prostu dramatycznie wydłuża się droga hamowania. Na gumę faktycznie staje łatwo, na co też trzeba uważać. Zauważyłem też, że załadowany XTek bardzo mocno wali się w zakręty przy niedużych prędkościach. Generalnie jeżdżę spokojnie i bardzo lubię jeździć z pasażerem, jakoś wtedy nawet lepiej mi się jedzie :-D
Zatem muszę utwardzić zawias (zwiększyć napięcie wstępne sprężyny) z tyłu na 2 lub 3 ząbek. Tak zrobię.
A co do tego obciążenia? Jeśli załaduję na moto 200kg zamiast limitowych 186kg to pęknie mi moto na pół czy nie?

i jeszcze jedno pytanie mi się nasunęło.
Jak ustawić naciąg łańcucha? Instrukcja każe postawić moto w pionie pod własnym ciężarem i ustawić 40-55mm. Rozumiem, że jeśli chcę jechać z pełnym obciążeniem powinienem ustawić luz na 55mm :?: A jak to się ma do zwiększenia napięcia wstępnego sprężyny w tylnym amortyzatorze? Jak utwardzam zawias to łańcuch się napina czy luzuje?
Ostatnio zmieniony 10 kwie 2013, 19:57 przez Wac, łącznie zmieniany 1 raz.
Aby osiągnąć rzeczy których dotąd nie osiągnąłeś, musisz zacząć robic rzeczy, których dotąd nie robiłeś
Wojtek
Posty: 4727
Rejestracja: 10 sty 2009, 23:32
Lokalizacja: XXX

Wac pisze:Trochę się już pogubiłem i sam nie wiem czy powinno być utwardzone czy zmiękczone
W naszym XT-ku nie ma regulacji odbicia i dobicia, naciągiem sprężyny regulujesz zwis tak zwany SAG rider. W skrócie to właśnie regulacja do odpowiedniego obciążenia.
Tak jak napisał Bajros- pasażer + bagaż to praktycznie max napięta sprężyna.
Wszystko zależy od tego ile ważysz, ja 83kg + stelaże + kufry i mam na drugim od max :?:
Piszemy o tym w temacie Zawieszenie XT , ale to dość skomplikowane, więc nie będę tu rozwijał ;-)
Awatar użytkownika
Wac
Posty: 183
Rejestracja: 27 paź 2011, 21:21
Lokalizacja: Cieszyn
Kontakt:

rozumiem i wiem, że nie mamy pełnej regulacji amortyzatorów, temu cały czas piszę o "napięciu wstępnym sprężyny", bo tylko to mamy w Rkach.
Wojtek pisze:Piszemy o tym w temacie Zawieszenie XT , ale to dość skomplikowane, więc nie będę tu rozwijał
ten temat czytałem już kilka razy, ale tam nie ma nic o co mi chodziło. Ja nie chcę przerabiać zawieszenia tylko właściwie wykorzystać fabryczną regulację. Ktoś w fabryce policzył, że takie zawieszenie wystarcza do normalnej jazdy w zakresie ładowności 0-186kg, więc z tego chcę skorzystać. Mi to zawieszenie wystarcza.

Ważę 88-90kg (na golasa :mrgreen: ) a ciuchy na moto też sporo ważą. Ustawię tak jak piszecie na 3 lub 4 (1 -najmiększy, 5 - najtwardszy)

Dzięki za podpowiedzi :!:
A co do pozostałych pytań? Przeładowanie moto i naciąg łańcucha :?:
Aby osiągnąć rzeczy których dotąd nie osiągnąłeś, musisz zacząć robic rzeczy, których dotąd nie robiłeś
Wojtek
Posty: 4727
Rejestracja: 10 sty 2009, 23:32
Lokalizacja: XXX

Po załadowaniu musi być nadal luz przynajmniej w tej dolnej granicy -40mm.
Ja na wolno stojącym mam luz 50-55mm.
Awatar użytkownika
Wac
Posty: 183
Rejestracja: 27 paź 2011, 21:21
Lokalizacja: Cieszyn
Kontakt:

Wojtek pisze:Po załadowaniu musi być nadal luz przynajmniej w tej dolnej granicy -40mm.
tak ustawię
dzięki za pomoc chłopaki :-D
spodziewałem się więcej wypowiedzi bo temat chyba dotyczy większej ilości osób na tym forum.
Aby osiągnąć rzeczy których dotąd nie osiągnąłeś, musisz zacząć robic rzeczy, których dotąd nie robiłeś
Awatar użytkownika
Wac
Posty: 183
Rejestracja: 27 paź 2011, 21:21
Lokalizacja: Cieszyn
Kontakt:

pobawiłem się dziś z zawieszeniem tylnym.
Ustawiłem napięcie sprężyny na 4 ząbek (nieźle się przy tym namęczyłem). Różnica w napięciu łańcucha między sprężyną na 1 a na 4 ząbku jest ŻADNA.
Za to różnica między moto nieobciążonym a obciążonym na max (180kg) wynosi 5-10mm (ugięcie łańcucha jest o tyle mniejsze).
Przy okazji wyszło, że muszę natychmiast zmienić łańcuch.
Tak jak pisałeś Wojtek, jak ustawię łańcuch bez obciążenia na 55mm to po obciążeniu na full nie powinien być ciaśniejszy niż 45mm.
Aby osiągnąć rzeczy których dotąd nie osiągnąłeś, musisz zacząć robic rzeczy, których dotąd nie robiłeś
Awatar użytkownika
pancio
Posty: 2383
Rejestracja: 05 lut 2009, 10:13
Lokalizacja: Wroclaw
Kontakt:

Chłopcy już Tobie napisali co i jak, ja mam trochę inny zawias u mnie to wygląda tak przy obciążeniu 170kg. 15/18 kliknięć od najsłabszego i sprężyna zależy hmmm od połowy do 4/5.
Ale staram się sam dzidować ;-)
A więc, z lewej nadjeżdża jakiś skuter. Z prawej też nic nie jedzie :)
Awatar użytkownika
Wac
Posty: 183
Rejestracja: 27 paź 2011, 21:21
Lokalizacja: Cieszyn
Kontakt:

moto przeładowałem o ok 5 kg, czyli 191kg ładunku. Jechał pięknie :mrgreen: i nic się nie zepsuło. Kolejne 1500km do stanu licznika. Spalanie 4,4 przy 100-120km/h.
Aby osiągnąć rzeczy których dotąd nie osiągnąłeś, musisz zacząć robic rzeczy, których dotąd nie robiłeś
Awatar użytkownika
mik1046
Posty: 655
Rejestracja: 11 paź 2011, 0:10
Lokalizacja: Mazańcowice
Kontakt:

Wac,
Widziałem jak jechałeś koło Makro w bielsku nie było widać żebyś był przeładowany :-P
XTR/BMW w 3 odmianach / Mt09 Tracer / Ktm 1090 co następne nie wiem może T7
Awatar użytkownika
Wac
Posty: 183
Rejestracja: 27 paź 2011, 21:21
Lokalizacja: Cieszyn
Kontakt:

ooo, szkoda że Cię nie zauważyłem. może byśmy pogadali chwilę :)
Aby osiągnąć rzeczy których dotąd nie osiągnąłeś, musisz zacząć robic rzeczy, których dotąd nie robiłeś
ODPOWIEDZ