też o tym pomyślałem. Zawsze można to sprawdzić odkręcając dekiel po lewej stronie głowicy. Jest tam taka duża zębatka a na niej przymocowany ciężarek odciągany sprężynką. Poruszaj nim góra/dół.Jeśli przy pierwszym ruchu stawił opór,a później już nie to najprawdopodobniej to było to.thembol pisze:Nie wiem jak dekompresator jest skonstruowany w XT ale jak jeszcze mialem KLRke małą to mi sie zawiesił dekompresator i sobie moglem kopać....
Dekompresator w XT działa w następujący sposób:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/7 ... directlink
-na wałku rozrządu przymocowana jest zębatka, a na niej poruszający się ciężarek "1",
-wałek rozrządu "3" jest wydrążony w środku i w nim jest drugi wałeczek"2"-od dekompresatora,
-w momencie rozruchu wałek rozrządu kręci się z małą prędkością, więc ciężarek na zębatce jest bliżej osi,"zielona strzałka"
-ciężarek "1"za pomocą sworznia jest połączony z wałeczkiem dekompresatora "2"
-wałeczek dekompresatora, "2" w momencie rozruchu, w trakcie suwu sprężania uchyla zawory wylotowe za pomocą "pinu" dekompresatora,
-pin dekompresatora umieszczony jest w wałku rozrządu i poprzez wysuwanie się z niego pełni funkcję dodatkowej krzywki podpierającej zawory wydechowe w trakcie suwu sprężania.
-pin dekompresatora sterowany jest wałeczkiem dekompresatora i ciężarkiem
A to wszystko po to żeby silnik miał lżej kręcić.
https://picasaweb.google.com/lh/photo/o ... directlink
-jak prędkość obrotowa wzrasta ciężarek za pomocą siły odśrodkowej odsuwa się na zewnętrzną "zielona strzałka"od osi i obraca o ~1/4 obrotu ten mniejszy wałeczek "2"- w efekcie chowając pin dekompresatora.Dzięki temu zawory wylotowe już nie są uchylane w trakcie suwu sprężania....
Tak więc, jeśli coś się zapiekło w układzie dekompresatora to efektem jest brak kompresji... i przez to może nie palić .